Gång på gång blir jag besviken när jag ser politiker uttala sig och debattera på TV. Det handlar inte längre om politiska eller partipolitiska åsikter, ställningstaganden eller löften. Istället är det retorik, manipulativitet och härskartekniker jag som medborgare och väljare får ta del av.

För att försöka finna valbara alternativ som jag anser värda att representera mig och andra som är av samma åsikter behöver jag inte bara stå ut med detta fula spel, utan dessutom vara expert på att läsa mellan rader, genomskåda maskerade halvsanningar och på att avgöra vilka representanter som är mest pålitliga (trots att samtliga använder mer eller mindre fula retoriska trick).

Jag jobbar på en skola som kurator och tillsammans med mina kollegor kämpar jag dagligen för att skapa ett respektfullt klimat bland eleverna. Vi vill att eleverna ska förstå att man kan tycka olika och ändå vara schyssta mot varandra. Men hur ska vi lyckas med detta när våra valda representanter inte kan hålla sig till sin agenda utan bara fokuserar på att trycka ned varandra och få dem att framstå i dålig dager, för att de tycker olika?

Mitt mått var rågat när jag på SVT:s nyhetssändning för inte så länge sen såg ett inslag där politiska experter likt sportkommentatorer deklarerade vem som vunnit en specifik debatt genom att räkna på hur många gånger varje partiledare tryckt ned någon av de andra, samt (förstås) hur många gånger partiledarna själva blivit nedtryckta. Att en partiledare undlåtit att svara på en utmanande fråga samtidigt som denne använt talutrymmet till att trycka ned en av de andra partiledarna, betraktades av samma experter som "strategiskt".

Jag är inte intresserad av retorik eller SM i härskartekniker. Jag vill veta vilka åsikter våra politiska representanter står för, vad de ger för löften och hur ansvarsfulla de är!

Härskarteknik, Politik, Politiska representanter, Sandlådepolitik, Val 2014,

Kommentera

Publiceras ej