Sitter här med en bunt böcker - nybeställda från Bokus. Min mamma har alltid sagt att man aldrig slösar bort pengar om man lägger dem på böcker. Idag skulle väl många motsätta sig det eftersom kunskapsinhämtning sker enkelt och gratis via nätet. Men vem kan motsätta sig det romantiska konceptet? Att 'slidea' fram e-boken på surfplattan går knappast upp emot att dra upp en sönderbläddrad pocket ur väskan på tågresan, medan man ruskar på huvudet så att glasögonen lägger sig på nästippen. Och vilken Blue Ray eller ljudbok i världen kan mäta sig med doften av ett paket fullt med nybeställda böcker?
 

Min hetaste inredningsdröm är att ha ett engelskt bibliotek i min bostad. Mörkbruna bokhyllor med dammiga uppslagsverk och torra Ernest Hemingway romaner. Jag ser mig själv sitta i en mörkgrön högryggad stol och hm:a instämmande till några underfundiga rader i en i övrigt meningslös prolog.
  
 
Nu har jag ju inte något märkvärdigare på kontoret än ett par Billybokhyllor att stoppa böcker i. (De ser förövrigt ut att kunna rämna vilken sekund som helst!) Så istället för litterära klassiker i stiliga och lite unkna originalutgåvor så har jag klickat hem en massa förkovring kring hjärnan, stress, relationer och naturligtvis lite vikt och KBT. Jag har nämligen kommit på varför jag saknar mina studier så mycket... För det första är det själva känslan av att vara i ständig utveckling... när kan man liksom vara "nöjd" med den kunskap man förvärvat? När kan man säga att man har lärt sig klart? För det andra så saknar jag känslan av att sitta med en bok och sörpla te ur en aldrig sinande kopp (det är inte en tekopp om den inte rymmer en halvliter minst). Datorn inger inte samma ro och stillhet - den är ju som en bostad i mikroformat: även om man för tillfället gör något som man tycker om så vet man att man har en massa måsten man egentligen borde ta itu med. På datorn där alla ikoner blinkar i samma sekund som man får ett melj sker en så kallad in-your-face effekt. Man ska inte tro att man med gott samvete kan titta på roliga Youtube-klipp så länge man vet att räkningarna inte är betalda. Känner du igen dig?
 
 
Nu har jag emellertid en lösning på stressen tack vare min sambos lite oväntade födelsedagspresent till mig - en dator(!!!). Därmed kan jag flytta min gamla lap top till Hälsoteamet och låta allt kontorarbete kring företaget ske där. När jag är hemma får jag således odiskutabel fritid. Den lösningen kommer passa bra! Jag har nämligen upptäckt att jag inte är en av dem som i en orgie av kreativt kaos växer som människa av att ta med mig arbetet hem. Jag jobbar bäst när jag tydligt får avgränsa alla mina sysselsättningar: 100 % fokus och sedan 100 % ofokus! Härligt!!!
 
 
 
 
Bibliotek, Bok, Bokus, Böcker, Ernest Hemingway, Hälsoteamet, Inredning, Kontor, Mias Viktvägledning,

Kommentera

Publiceras ej