Visst tar du fortfarande din träning på allvar? frågar chefredaktören på tidnigen BODY mig i ett utskick där han försöker sälja in helårsprenumeration med träningsdagbok och väska. Nej tänker jag, jag gör ju inte det! Jag tar magsjuka, deklaration och världssvält på allvar, men inte min träning! 
 
Min träning är en lek och världen är min lekpark. Just nu fryser jag utomhus i världen, så jag tenderar att leka inomhus, men det finns coola lekparker där med! Borde inte jag (som arbetar med träning och hälsa) träna utomhus även vintertid undrar du och tänker på alla klämkäcka löpare i hälsotidningarna som drar på sig ullmundering och löparhandskar. Nej, jag är faktiskt en hel del bekväm också: jag tycker om att slippa frysa i ansiktet och dra in permafrost i mina lungor för att orka ta mig runt ett spår. Så mycket bättre då när våren kommer, då är jag som en kalv som för första gången släpps ut på grönbete! Oh the joy! Jag får frisk luft varje dag när jag går hitan och ditan och eftersom min största träningsambition är att alltid se fram emot mina träningspass så leker jag inomhus och trivs storartat med att titta på snöfallet genom fönstret!
 
Jag hävdar (på fullaste allvar, hehe) att träningen bör vara en dal av din vardag livet ut för att du ska må bra fysiskt men också psykiskt. Ur ett långsiktigt perspektiv behöver träningen vara ett av de roligaste inslagen i vardagen så att du ser fram mot den redan när du vaknar på morgnarna. Däri ligger utmaningen, inte i hur månda reps, set och "burpies" du utför. Således skulle jag vilja omformulera frågan till den självklart välmenande chefredaktören:
 
Visst tar du fortfarande din träning som en lek?
 

Må bäst och ha kul! (...och våga släppa loss!)
 
 
Allvar, BODY, Fysiskt välbefinnande, Glädje, Kul, Leka, Lekpark, Långsiktighet, Psykiskt välbefinnande, Rolig träning, Träningsinspiration,

Kommentera

Publiceras ej